کد مطلب:122761 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:369

نام گذاری
مرحوم شیخ بن بابویه به سندهای معتبر از امام زین العابدین علیه السلام روایت كرده است: هنگامی كه امام حسن علیه السلام متولد شد، حضرت فاطمه علیهاالسلام به امیرمؤمنان علیه السلام عرض كرد: او را نامی بگذار. حضرت امیر فرمود: در نام گذاری بر رسول خدا صلی الله علیه و آله سبقت نمی گیرم. زنانی كه آنجا بودند، تازه مولود را با لباس زردی پیچیدند و به خدمت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله آوردند.

حضرت فرمود: مگر من شما را نهی نكرده ام كه او را با پارچه زرد نپیچانید؟ پس پارچه ی زرد را كنار گذاشته، پس حضرت را به پارچه ی سفیدی پیچانده به محضر پیامبر صلی الله علیه و آله آوردند.

حضرت زبان خود را به دهان نوزاد گذاشت و نوزاد هم شروع به مكیدن زبان پیامبر صلی الله علیه و آله كرد سپس از امیرمؤمنان علیه السلام پرسید: او را نامی گذاشته ای؟ آن حضرت عرض كرد: من در نام گذاری بر شما سبقت نخواهم گرفت. رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز فرمود: من هم از پروردگار خود سبقت نمی گیرم. خداوند به جبرئیل خبر داد كه برای محمد صلی الله علیه و آله پسری متولد شده است. برو به او سلام و تهنیت برسان بگو علی علیه السلام نسبت به تو مثل هارون است نسبت به موسی، او را به نام پسر هارون نام بگذار.

جبرئیل نازل شد و از طرف خدای بزرگ به او تبریك و تهنیت گفت و عرض كرد:



[ صفحه 463]



خداوند تبارك و تعالی به تو دستور داده كه او را به نام پسر هارون نام بگذاری. حضرت فرمود: نام او چه بوده است؟ گفت شبر، فرمود: زبان من عربی است. جبرئیل گفت: نام او را حسن بگذار، پسر او را حسن نام گذاشت. [1] .

لقب: مرحوم خاتون آبادی (در جنات خلود) برای حضرت پانزده لقب نقل كرده است به ده مورد كه اكثر تاریخ نویسان به آنها متعرض شده اند اشاره می شود: 1. تقی 2. طیب 3. زكی 4. سید 5. سبط 6. ولی 7. امین 8. مجتبی 9. حجت 10. زاهد.

مرحوم علی بن عیسی اربلی قدس سره می گوید: مشهورترین آنها تقی و بهترین آنها سید است كه خود پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله این لقب را به ایشان داده است راویان موثق چنین نقل كردند كه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «ابنی هذا سید» [2] .

كنیه: ابومحمد، این كنیه را پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به آن حضرت داده است و غیر از این برای حضرت كنیه ی دیگری نقل نشده است.

نام پدر: حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام.

نام مادر: فاطمه زهرا علیهاالسلام دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله.

مادر رضاعی (شیری) آن حضرت، ام الفضل زن عباس بن عبدالمطلب كه قبل از تولد امام حسن علیه السلام به خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و عرض كرد: «یا رسول الله! رایت فی المنام كان عضوا من اعضائك سقط فی حجری» ای پیامبر خدا! در خواب دیدم گویا اینكه عضوی از اعضای تو به دامن من افتاد.

سپس حضرت فرمود: چه خواب خوبی را دیده ای، نزدیك است كه از فاطمه علیهاالسلام را فرزندی متولد شود و تو متكفل آن شوی و به آن شیر دهی. بعد از چند روز امام حسن علیه السلام متولد شد و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله او را به ام الفضل تحویل داد. ام الفضل مدتی از شیر پسرش قثم بن عباس را به آن حضرت داد و مادر شیری حضرت گردید. [3] .


[1] امالي.شيخ صدوق قدس سره مجلس 28، حديث 3.

[2] كشف الغمة في معرفة الائمة، ج 2، ص 518.

[3] جنات خلود، جدول امام حسن عليه السلام؛ معالي السبطين، ج 1، ص 5.